16 Iunie 21

Toma - necredinciosul credincios

Sf. Ap. Toma ar putea fi patronul oamenilor de știință. Când aude de Învierea lui Hristos, abordează științific problema: "Dacă nu văd rănile, nu cred". Științific, avea dreptate istețimea sa. Fără răni, Înviatul nu era Hristos, ci orice nălucă, fantomă, etc.
Hristos totuși îi atrage atenția că știința e una și credința e altceva. Aviz lumii de azi care face religie din știință.
Domnul îi pune în vedere o dublă chestiune: să nu fie necredincios, ci să fie credincios. Adică:
1.Să nu fie îndoielnic, căutând mereu dovezi. Credința bazată pe dovezi nu mai e credință, ci certitudine, eventual științifică. Definiția credinței, dată de Sf. Pavel "încredinţarea celor nădăjduite, dovedirea lucrurilor celor nevăzute" arată că fenomenul credinței nu este un fenomen științific, ci mai degrabă meta-fizic. Transpune cele de dincolo în lumea aceasta, făcându-le vrednice de crezare.
2.Să fie credincios. Dar cui? Bisericii!!! Marea eroare a lui Toma nu e confuzia între știință și credință, cum s-a înțelege până aici,ci ceva mult mai grav. Toma NU a crezut CELORLAȚI ucenici, care DEJA VĂZUSERĂ înviat pe Domnul și care MĂRTURISEAU. Este eroarea capitală a lui, care l-a ținut captiv în scientologie. De aici și demotivația "până nu văd, nu cred".
Realizând grava eroare, Toma găsește forta interioară de a recupera rapid greșeala și dă mărtuire: Domnul meu și Dumnezeul meu. Dublă mărturie. 
Adică cele două firi ale lui Hristos: umană și divină. După umanitate, este Domn. După divinitate,este Dumnezeu.
Căci dincolo de aiurelile și motivaționalele despre El, Hristos rămâne ce spune corect Toma: Domn și Dumnezeu. 
Fiu al Omului și Fiu al lui Dumnezeu. 
Adam cel Nou, asumat de Dumnezeu cel Vechi.

Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Tomisului, părintele Eugen Tănăsescu.
Lasa un comentariu
avatar
Articolul lunii
Retele Sociale
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Comentarii
  • Apreciate
  • Vizualizari
Citate Ortodoxe