27 Noiembrie 22

Suntem o generație Facebook și Tik Tok ?

Este mai mult decât o evidență faptul că lumea în care trăim se schimbă în ritm alert de la o zi la alta. Energiile umane implicate în dezvoltarea sectorului digital au un impact covârșitor asupra reliefului și anvergurii activităților și preocupările noastre cotidiene. Investirea noastră digitală a ajuns la un asemenea nivel încât trăim situații paradoxale. Pe plaiurile noastre mioritice întâlnim săteni care, în pofida proximității geografice, deși nu se cunosc din întâlnirea directă, ajung să se știe cu detalii de intimitate a casei „de pe facebook”. Parohul unei parohii mari de oraș poate să afle cu lux de amănunte aspecte care țin de viața credincioșilor săi în timp ce la biserică aproape nu apucă să facă cunoștință cu ei. Pretutindeni azi, membrii unei aceleiași familii pot ajunge să „plonjeze” fiecare în propriul său telefon portabil, „socializând” la distanță, dar ignorând pe cei dragi aflați lângă ei.
Afecțiunea și iubirea exprimate la distanță par infinit mai simplu de purtat decât în proximitate. Și totuși, șlefuirea reciprocă pe care și-o administrează cei care împart același spațiu fizic, în pofida probelor și provocărilor, in fond, inerente, este singura care are darul de a contribui la devenirea noastră întru o dragoste autentică. Înstrăinarea se insinuează paradoxal în casele noastre tocmai prin excesul de ofertă de a ține legătura atât de „strâns” cu toată lumea din exterior, ratându-i însă pe cei de lângă noi.
Facebook și Tik Tok nu constituie doar platforme de socializare prin distribuirea de conținut de text, imagine și video, și respectiv de video, ci, deopotrivă, semne remarcabile ale vremurilor în care trăim. Succesul fulgurant al aplicației chinezești Tik Tok, semnalizată ca fiind intreprinderea cu cea mai mare creștere de piață în lume în anul 2021, respectiv convertirea de ultimă oră a Facebook în Metavers, o lume virtuală online, imersivă, o alternativă la spațiul real mondial, arată în ce măsură propunerile contemporane de imersiune în digital sunt nu doar consistente, ci și de o amploare fără precedent. Să nu ne amăgim. Una din valorile fundamentale ale acestor platforme este fidelizarea utilizatorilor prin implicarea lor cât mai mult timp online, iar resursele tehnice puse la dispoziție sunt și ele pe măsură. Spre exemplu, noul ordinator chemat să susțină activitatea Meta este anunțat astăzi ca fiind cel mai rapid din lume, cu o viteză de calcul de 5 hexaflops (5 x 1018 operații pe secundă), cele șaisprezece mii de procesoare grafice Nvidia ajutând la gestionarea a o mie de miliarde de parametri care vor servi la implementarea diferitelor modele de Inteligență Artificială (IA) necesare creării și gestionării ambientului digital mondial.1
Ca o consecință imediată, lumea fizică va avea - dacă ținem cont de posibilul exercițiu al concurenței, cel puțin - un dublu al ei în care vom fi invitați să participăm printr-o „hologramă” sau „avatar” ca reprezentare a fiecăruia dintre noi, ca „eu” al nostru în această lume, o lume virtuală a cărei atractivitate va fi dopată, pe lângă mecanismele interioare, de acumularea tot mai severă a apăsărilor și îngrijorărilor de tot felul din spațiul real. Se profilează pentru noi toți un orizont de evadare din realitate, precum al romanticilor, bazat de astă dată ofertant pe configurarea unui univers virtual în care vom putea apărea diferiți în ochii celorlalți, ascunzându-ne de noi înșine cei reali prin cultivarea „imaginii” și prin delimitarea de neputințele specifice lumii reale. Un univers cel puțin atractiv, și aceasta întrucât oferta de socializare media a vremurilor noastre vine la pachet cu preocuparea profesionistă de a stârni mecanisme sublimale în noi.
Prin aceasta din urmă, aspecte agreabile din trecut, respectiv propuneri de asocieri vizuale între ce e perceput ca atrăgător și diferite produse de azi vor intra în atenția noastră pentru a ne motiva să întâmpinăm favorabil diversele oferte de consum actuale. Este important de știut că industriile contemporane ale jocului și publicității se bazează pe influențarea, dacă nu chiar pe preluarea controlului minții utilizatorului. Un salt istoric îl constituie prezența psihologiei și neuroștiințelor acum implicate în strategiile de marketing și care contribuie programatic ca aplicațiile să fie cât mai adictive posibil. Mecanismul asociat tehnicilor folosite duce la reprimarea zonele din creier asociate controlului și judecății în favoarea activării celor asociate doririi și poftei. Când ceva se arată interesant, el provoacă o creștere a dopaminei, neurotransmițător asociat dorinței, motivației, accesului la recompensă, incitând la un iarăși și iarăși. Studii contemporane arată dopamina mai mult decât o simplă moleculă a plăcerii, precum endrofinele de tip serotonină, ci mai curând a căutării plăcerii, a satisfacerii unei nevoi, ceea ce într-o spirală a adicției alimentează chiar și râvnirea a ceva ce poate nu este dorit în mod natural. Astfel că, observă Adam Alter, „problema nu este că oamenilor le lipsește voința”, ci aceea că „există o mie de oameni de cealaltă parte a ecranului a căror meserie este să distrugă autoreglarea pe care o aveți”2, respectiv faptul că „instrumentele pe care le promovează sunt concepute să fie irezistibile”.3 Iar această lume nouă ne interpelează masiv prin mijloacele de comunicare pe care le folosim curent.
În fond, în chipul unui pretins spațiu de (mai multă) libertate decât cea din mediul natural, riscăm să devenim o îngrămădire mondială de consumatori privilegiați, dependenți de ofertele corporațiilor care investesc în popularea cu bunuri de dorit a acestui mediu virtual și care le vor calibra în funcție de profilul nostru personal de consumator astfel încât, pe cât posibil, să nu le rezistăm. Aceasta întrucât succesul comercial al acestor intreprinderi este la ora actuală, și cu atât mai mult în viitor, direct proporțional cu numărul de utilizatori și cu timpul petrecut de aceștia în interiorul serviciilor lor. Aceasta se cuantifică prin aprecieri (like-uri, inimioare) și comentarii care la rândul lor au vocația de a stârni participare, „viralitatea” devenind un indicator forte de succes într-o lume a exercitării influențelor. Iar validarea personală spre care tânjesc atât adolescenții și tinerii pare a se potrivi mai bine cu rețelele de socializare, care strâng împreună utilizatori cu năzuințe comune, decât cu ambientul de familie. Astfel că tinerii ajung să se dea în vânt după online ...
Putem vorbi astăzi, în consecință, de o generație obișnuită și formată să interacționeze pe rețelele de socializare prin afirmarea „prieteniei” și a cărei cotidian se bucură de influența socializatoare a participanților de pretutindeni via mecanismele de viralitate și adeziune care ne sunt atât de cunoscute. O generație de copii și tineri pentru care noțiuni precum hashtag și influencer sunt banale, o generație de adolescenți care vizează să posteze viral și să aibă folowers cât cuprinde, care să producă bani din canalul personal de You Tube și prin asta să devină celebri. Această generație are însă de învățat cum să gestioneze contactul cu o lume care se poate arăta nu numai incitantă, ci și plină de pericole. Unfriend și block nu sunt suficiente spre a face față tuturor riscurilor la care suntem supuși prin participarea noastră online. Răspunsul la probele din spațiul virtual cer dobândirea de către fiecare dintre noi a unui echilibru personal, pe care îl afirmăm din experiență ca fiind neaderent la orice formă de adicție contemporană și cu discernământ doar dacă cultivăm o relație lăuntrică cu Însuși Hristos, după cum vom descoperi în cele ce urmează.
Tuturor celor de azi, dar mai ales ucenicilor avizi de devenire la școala celor mai populari influenceri ai momentului, le încredințez acest manual de descoperire al celui mai autentic influencer al tuturor timpurilor, de altfel Singurul eliberator real al omului lăuntric. Putem astfel deveni cineva dincolo de imaginația noastră cea mai fertilă, cineva care răspunde năzuințelor noastre profunde, deseori nerostite, sau poate încă nedeslușite în taina inimii noastre, și anume, un om viu care să avem de spus ceva autentic celorlalți prin însăși viața noastră, care să putem fi de folos la modul cel mai profund lumii pe care să o putem influența real în bine. Like?

1 https://www.universfreebox.com/article/515799/facebook-leve-le-
voile-sur-son-nouveau-super-ordinateur-destine-au-metavers
2 Adam Alter, Irresistible, the rise of addictive technology and the
business of keeping us hooked, ed. Penguin Press, New York, 2017, p. 10.
3 Ibidem, p. 11.

Extras din: O propunere de inițiere în Catehismul Ortodox și în învățătura Evangheliei pentru generația you tube, tik tok - Pr. Răzvan Ionescu
Cartea mai sus menționată se poate studia integral la adresa: orthodoxeroumain.fr

Căutări recente:

Map of Goa Progressive Music (18.03.11) 1996-2007 инструкция по эксплуатации ноутбук es ari anjelina jolis surati AV-Comparatives The Seamstress (2009) Online Fourplay unblock Երգեր Seabiscuit Заправка картриджей hp в Санкт-Пете производственная инструкция мойщика 133BPM Records собейт Pick Up Records/Lizard Яблонского Caro Ornamental Ведьмаку Win32 API CODEX descarca The River Why (2010) http://www.allshares.ge/download.ph артифлекс хондро инструкция свет 295 серия Bitt Sensation NuZone Gears DRAGOSTE LA PRIMA VEDERE EPISODUL 2 Чаки: Bài 19 : Tiếng Nhật Thông Dụng skelbimai IL TEMPO SE NE VA online power point servisi Best golden AWP для css ne IF FRENCH FRIES WERE FAT FREE латвийцев BELOW YOUR MEANS Naija Купить обои 5775-01 Купить обои 5652-25 Dumnezeu si хроническая глаукома lui mai cel sunt CE am care Cum din este Cea nu sau cu mare despre viața cei copii ai bine aL are toate unde Hristos Iisus SE ar cine Lumea 10 au domnului Dacă Prin Ioan te le mult face spre in IPs Calistrat De la Când VA sa ... pe Un
Lasa un comentariu
avatar
Articolul lunii
Retele Sociale
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Comentarii
  • Apreciate
  • Vizualizari
Citate Ortodoxe