16 Iunie 21

„Schisma” lui Teodosie - campanie de diabolizare, eventual preventivă, a IPS Teodosie

Există această teză alarmistă, chiar conspiraționistă, potrivit căreia atât inițiativa transformării Arhiepiscopiei Tomisului în Mitropolie, cât și activitatea „răzvrătită” a lui IPS Teodosie (foto) fac parte dintr-un plan care are in vizor chiar scaunul patriarhal. „Argumentul” ar fi că, dacă Sinodul ar accepta transformarea Arhiepiscopiei în Mitropolie, având în vedere cutuma recrutării Patriarhului din Mitropolia cea mai veche a țării (cea a Moldovei, până acum), atunci Teodosie ar deveni, practic, în virtutea vechimii Mitropoliei Tomisului, candidatul „cutumiar”. În varianta geopolitică, planul acesta este izvorât din „tenebrele” putiniste care caută să răpună acest bastion al occidentului în răsărit „care este” noi prin „agentul” Teodosie. În esență, Teodosie este acuzat de „schismă” prin faptul că are această agendă proprie străină sau chiar opusă Sinodului și Patriarhiei. 
Teza este rostogolită, cu mai mult sau mai puțin talent, de variați „influenceri” de-ai „noștri”, din „bula” ortodoxă și conservatoare, atât în mediul online, cât și la firul ierbii, pe teren. 
„Argumentul” cu vechimea mitropoliilor este de o inepție desăvârșită. Alegerea patriarhului ține de Statutul BOR, care statut, la capitolul dedicat alegerii patriarhului, nu conține niciun fel de referire la niciun fel de cutumă: „Pentru slujirea, vrednicia și rãspunderea de Patriarh este eligibil oricare dintre mitropoliții, arhiepiscopii și episcopii eparhioți în funcțiune, cetãțeni români, care sunt doctori sau licențiați în teologie și s-au impus în conștiința Bisericii și a societãții prin viațã curatã, culturã teologicã, demnitate eclesialã, zel misionar și simț gospodãresc.” 
Așadar, IPS Teodosie este eligibil încă de-acum pentru a fi patriarh, dacă asta își dorește și dacă ar fi propus de Sfântul Sinod sau de Adunarea Națională Bisericească. În mod ciudat, deși e foarte ușor de documentat acest lucru, niciunul din promotorii tezei „schismei” teodosiene nu îl evocă. Această insistență vădit contrafactuală asupra „cutumei” care n-are nicio relevanță pentru alegerea patriarhului arată, de fapt, un singur lucru: că la mijloc este o campanie de diabolizare - eventual preventivă - a lui IPS Teodosie tocmai pentru a-l izola în cadrul Sinodului și în mediile bisericești mai largi. Un alt scop al acestei campanii este de a stigmatiza atitudinea reprezentată de arhiepiscop: a te opune vocal restricțiilor este echivalat efectiv cu „schisma”, termen care corespunde „răzvrătirii” și „indisciplinei” reclamate de rechizitoriul Cancelariei Patriarhiei. 
Miza este de a limita, a îngrădi eventuala influență a lui IPS Teodosie, atât în cadrul „poporului”, cât și a celorlalți ierarhi. Știu și promotorii acestor teze că IPS Teodosie are minime șanse de a fi susținut pentru a deveni patriarh. Dar să reprezinte o tabără în Sinod, să nu fie singur, să aibă aliați, aceasta este posibil și îi și arde. De aici și insistența, la fel de falsă factual, a propagatorilor de serviciu, a tezei că „Sinodul”, ba chiar „Biserica Ortodoxă Română” s-ar fi „lepădat”, poate chiar „exorcizat” de Teodosie și răzvrătirea lui, când, de fapt, e vorba de un document al Cancelariei, instituție care nicidecum nu se confundă nici cu Sinodul, nici cu alte organisme din BOR, darămite cu Biserica. 
Nu intenționez să-l eroizez pe IPS Teodosie. Dar nu pot să nu observ tentativele deliberate de a-l macula și a-l prinde într-un scenariu conspiraționist și paranoic. Poziția sa e fragilă și, dacă nu e atent, poate fi „ajutat” să facă pași greșiți, poate chiar să iasă din decor. Nu cred că are mulți prieteni în Sinod. Și am mai văzut astfel de cazuri, de episcopi critici, incomozi, care sunt împinși, deliberat, la margine, poate-poate chiar or da în schismă și ar scăpa lumea bună de „scanalagiu” ca să-și vadă de amorurile intense cu Cezărică & Mamonel. 
Dar, prin scurgerea documentului Cancelariei Patriarhiei, IPS Teodosie a fost provocat, iar acum conflictul, între timp stins la ultimul Sinod, unde atât arhiepiscopul Tomisului, cât și cel al Argeșului, fuseseră mustrați (între timp, PS Calinic e bine mersi, el nu a primit vreun document al Cancelariei, sau acesta nu a ajuns în presă, deși voia „doar” schimbarea rânduielii botezului), a fost reaprins. Tema Mitropoliei este iarăși pe tapet, și, de această dată, patriarhul Daniel are în mâini un cartof mai fierbinte decât în februarie.

Text: Buturuga Anghel / sursă foto: Facebook.com
Lasa un comentariu
avatar
Articolul lunii
Retele Sociale
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Comentarii
  • Apreciate
  • Vizualizari
Citate Ortodoxe