03 Octombrie 22

REFLECȚII LEGATE DE PARTICIPAREA ORTODOCȘILOR LA MIȘCAREA ECUMENICĂ Șl LA CONSILIUL MONDIAL AL BISERICILOR

    Secolul XX este caracterizat, după cum se ştie, de încercările de apropiere între diferitele comunităţi creştine. Aceste încercări din sânul, dar şi din afara C.M.B., sunt caracterizate drept Mişcarea ecumenică sau Ecumenism.   
    Promotorii ecumenismului dintre ortodocşi sunt purtaţi de dorinţa realizării unităţii creştinilor. După cum se prezintă, însă, acţiunile şi poziţiile lor, putem să considerăm că cel puţin o parte dintre ei sunt sub influenţa puternicului curent al secularismului, curent ce s-a impus în secolul XX în Bisericile şi societatea Apusului.   
    Întrebarea care se pune, deci, şi pentru al cărei răspuns e nevoie de studiu aprofundat, este următoarea: până la ce punct Mişcarea ecumenică, în general, dar şi participarea ortodocşilor la ea, în special, sunt influenţate de teologia secularizantă?    Este cunoscut faptul că teologia ortodoxă s-a găsit şi înainte de secolul XX sub o puternică influenţă apuseană.   
    Fericitul întru pomenire Părinte Dumitru Stăniloae mi-a spus că la Facultatea de Teologie a Universităţii din Atena, unde îşi dăduse doctoratul, a fost uimit de pregătirea unor profesori, printre care Andrutsos, dar teologia patristică şi pur ortodoxă a cunoscut-o abia mai târziu, când a tradus în româneşte Filocalia şi Sfinţii Părinţi, şi mai ales pe Sfântul Maxim Mărturisitorul.   
    Dar şi însuşi autorul acestor rânduri n-a auzit niciodată în perioada studiilor de teologie la Universitatea din Atena (1953-1957) vorbindu-se despre Sfântul Grigorie Palama şi teologia mistică, despre distincţia între fiinţă şi energiile lui Dumnezeu şi despre îndumnezeire.   
    Este de la sine înţeles că teologii ortodocşi care au o astfel de pregătire vor imprima un caracter corespunzător participării lor la Mişcarea ecumenică.   
    Secularismul nu tolerează expresii absolute şi fără echivoc şi, prin urmare, nici credinţa ortodoxă după care Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească este doar cea Ortodoxă, iar celelalte „Biserici" sunt lipsite de plinătatea Adevărului şi a harului şi nu pot să constituie Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească. În plus, secularismul nu dă importanţă dogmelor, ci doar colaborării practice în scopuri sociale.
 

Extras din: Arhimandritul Gheorghios Stareţul Sf. Mânăstiri Grigoriu-Athos / SCRIERI ATHONITE PE TEME CONTEMPORANE  / Traducere.: ieromonahul Agapie - Arad Editura Sfântul Nectarie, 2003
Pr. Damaschin Grigoritis Sf. Mânăstire Grigoriu Sfântul Munte Athos / HOMEOPATIA  ESTE CONTRARĂ CREDINŢEI ORTODOXE / Nu este specificată editura ce a tiparit broşura cu această învăţătură (n. ed.)

Căutări recente:

Map of Goa Progressive Music (18.03.11) 1996-2007 инструкция по эксплуатации ноутбук es ari anjelina jolis surati AV-Comparatives The Seamstress (2009) Online Fourplay unblock Երգեր Seabiscuit Заправка картриджей hp в Санкт-Пете производственная инструкция мойщика 133BPM Records собейт Pick Up Records/Lizard Яблонского Caro Ornamental Ведьмаку Win32 API CODEX descarca The River Why (2010) http://www.allshares.ge/download.ph артифлекс хондро инструкция свет 295 серия Bitt Sensation NuZone Gears DRAGOSTE LA PRIMA VEDERE EPISODUL 2 Чаки: Bài 19 : Tiếng Nhật Thông Dụng skelbimai IL TEMPO SE NE VA online power point servisi Best golden AWP для css ne IF FRENCH FRIES WERE FAT FREE латвийцев BELOW YOUR MEANS Naija Купить обои 5775-01 Купить обои 5652-25 Dumnezeu si хроническая глаукома lui mai cel sunt CE am care Cum din este Cea nu sau cu mare despre viața cei copii ai bine aL are toate unde Hristos Iisus SE ar cine Lumea 10 au domnului Dacă Prin Ioan te le mult face spre in IPs Calistrat De la Când VA sa ... pe Un
Lasa un comentariu
avatar
Articolul lunii
Retele Sociale
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
Citate Ortodoxe