21 Octombrie 20

Pr.Prof. Patriciu Vlaicu despre recentul comunicat din partea agentiei de presă a Patriarhiei

   „În aceste momente de risc de epidemie era de așteptat ca Biserica să fie țintă pentru atacuri în ceea ce are ea mai Sfânt : Împărtășirea cu Trupul și Sângele Mântuitorului.

   Comunicatul de azi al Patriarhiei Române a tulburat multe persoane care se consideră „tari în credință”.
Eu cred că ar trebui să ne păstrăm calmul și să citim acele cuvinte în cheia a două preocupări principale :

1. Grija pentru cei „slabi în credință”
2. Raportarea cu discernământ la primirea Celor Sfinte.

   Biserica se îngrijește de păstrarea adevărului și de punerea în lucrarea a harului tămăduitor, dar nu îi pierde din vedere nici pe cei slabi în credință .

   Sfântul Apostol Pavel în Epistola către Romani, 14:1-2 spune:

   „Primiţi-l pe cel slab în credinţă fără să-i judecaţi gândurile. Unul crede să mănânce de toate; cel slab însă mănâncă legume.”

   Sfântul Ioan Gură de Aur tâlcuiește acest cuvânt arătând modul pastoral în care Sfântul Apostol Pavel îi tratează pe cei mai slabi în credință, care nu mâncau din toate cărnurile, așa cum Petru a fost încredințat de Domnul, și, pentru a nu greși, mâncau doar legume.

   Comunicatul Patriarhiei spune că „Persoanele care au teama de îmbolnăvire prin împărtășirea din Sfântul Potir cu lingurița comună pot cere preotului, în mod excepţional, împărtășirea, în orice moment al zilei, din Sfânta Euharistie pentru bolnavi, care le poate fi oferită într-o linguriță adusă de acasă și folosită exclusiv în acest scop, de o singură persoană (o firimitură din Sfânta Euharistie este pusă într-o linguriţă cu vin);”

   Este evident că este vorba de recomandarea ca persoanele care sunt tulburate de această situație să poată primi împărtășirea ÎN AFARA SFINTEI LITURGHII, în orice moment al zilei, într-o linguriță adusă de acasă.

   Cei „tari în credință”, care se împărtășesc fără frică folosind aceeași linguriță nu ar trebui să se tulbure. Tăria credinței s-ar dovedi și prin primirea îndemnului Sfântului Apostol Pavel (Romani, 14:1) „Primiţi-l pe cel slab în credinţă fără să-i judecaţi gândurile”

   Nu e cazul să ne tulbure faptul că Biroul de presă al Patriarhiei încearcă să-i liniștească și pe cei ce se îngrijorează și să propună o soluție de criză. E evident o preocupare pastorală. Nu comentez soluția aleasă. Eu văd în acest text o cale prin care cei tulburați sunt liniștiți „în urgență”.

   Noi cei care studiem rânduiala canonică a Bisericii ar trebui să înțelegem ce este dincolo de lingurița împărtășaniei.
   Nu avem nici un text canonic care să introducă lingurița ca mijloc de împărtășire.

   Împărtășirea era dată fie Trup înmuiat în Sânge și pus în gura credincioșilor de către preot, fie în mâna credincioșilor. Sfântul Ioan Gură de Aur vorbește explicit despre această practică.

   La un moment dat credincioșii au început să aducă de acasă o cutiuță-chivot în care să pună Sfânta Împătășanie și se împărtășeau și peste săptămână. Unii se întreceau în a aduce chivoturi din cele mai scumpe în semn de prețuire pentru Sfânta Împărtășanie.

   Pentru a îndrepta această nerânduială canonul 101 Trulan vine cu un imperativ de îndreptare:
   „Dumnezeiescul Apostol îl denumește cu glas răspicat pe om, care a fost creat după chipul lui Dumnezeu, drept „Trup al lui Hristos” (1Cor 12:27) și „Templu” (1Cor 3:16). Astfel, cel ce a dobândit vrednicia cerească prin patima mântuitoare, depășind întreaga creație sensibilă, fiindcă îl mănâncă și îl bea pe Hristos, este preschimbat întru totul înspre viața veșnică, sfințindu-și sufletul și trupul prin împărtășirea de dumnezeiescul har. De aceea, dacă cineva ar dori ca la momentul adunării să se împărtășească cu preacuratul Trup și să devină prin participare una cu El, tinându-și mâinile în formă de cruce, să se apropie astfel și să primească comuniunea harului. Căci pe cei care, în afară de mâna lor, pregătesc pentru primirea dumnezeiescului dar anumite vase de aur sau din alt material, pentru ca prin acestea să se învrednicească de preacurata comuniune, nu îi acceptăm în niciun chip, fiindcă preferă materia cea neînsuflețită și inferioară mai mult decât chipul lui Dumnezeu. Iar dacă cineva va fi prins că oferă preacurata comuniune celor care aduc aceste vase, să fie îndepărtat și el și cel ce le aduce.”

   Împărtășirea cu lingurița a apărut în timp în practica de cult și abia în secolul XII pare să fie o practică generalizată. Canonistul Balsamon o menționează în acel timp dar alături de alte modalități.

   Așadar forma împărtășirii cu o singură lingurița a fost statornicită din motive practice după secolul al XII-lea. Tot din motive practice Biserica ar putea găsi altă formă de împărtășire, în situații de excepție, care să nu vexeze credința „tare” a unora și să nu disprețuiască „slaba credință” a altora.

   Tulburările din aceste zile ne arată că nimeni nu se poate lăuda cu „credință tare”. Si cei ce critică acest comunicat, afirmându-și credința dovedesc slăbiciuni, smintindu-se fără temei. Textul sfântului Apostol Pavel despre astfel de neputințe vorbește la începutul Epistolei către Romani.

   Sunt convins că ierarhii noștri meditează serios la aceste aspecte și cred că noi ar trebui să ne rugăm Domnului să-i lumineze pentru a putea da clerului și poporului răspuns ziditor.” - scrie Pr.Prof. Patriciu Vlaicu (foto) pe Facebook.
Lasa un comentariu
avatar
avatar
0 Spam
1
„Iubitori de desfătări mai mult decât iubitori de Dumnezeu, având înfățișarea adevăratei credințe, dar tăgăduind puterea ei. Depărtează-te și de aceștia.” (2 Timotei 3, 4-5)
avatar
0 Spam
2
Iată ce spuneau acum 10 ani (in 2010) pe aceeasi tema, cei pe care astazi ii ascultati mai mult decat pe Dumnezeu:

”Astfel de solicitări nu trebuie niciodată încurajate şi nici îndeplinite, pentru că a accepta folosirea mai multor linguriţe pentru împărtăşire, fie şi numai pentru a-i menaja pe cei mai slabi în credinţă, înseamnă mai degrabă a le spori mereu susceptibilitatea în ceea ce priveşte posibilitatea îmbolnăvirii lor prin împărtăşire. De asemenea, pentru cei credincioşi, care niciodată nu şi-au pus problema îmbolnăvirii lor prin împărtăşirea cu aceeaşi linguriţă, această practică devine smintitoare sau chiar poate introduce şi în inima lor aceeaşi îndoială şi teamă.”

https://ziarullumina.ro/actualitate-religioasa/evanghelia-zilei/sfaturi-practice-in-biserica-impartasirea-cu-aceeasi-lingurita-nu-poate-imbolnavi-20376.html
avatar
0 Spam
3
Părinte Prof. Patriciu Vlaicu, nu sunteți convingător deloc privitor la împărtășitul sau nu din aceeași linguriță!....însă, referitor la ”comunicatul” cu pricina, a spune credincioșilor la modul OFICIAL că:”Cei care se tem în această perioadă de îmbolnăvire pot evita temporar sărutarea icoanelor din biserică, însă pot săruta icoanele din propria casă;” e ca si cum le-ai transmite ceva de genul: ”cei ce nu cred în această perioadă în grija pe care ne-o poartă Dumnezeu, pot evita temporar să se mai considere creștini și botezați în numele Sfintei Treimi!...” Despre ce vorbim?
avatar
0 Spam
4
Da, venim cu o lingurita de acasa, dar,
daca Sfanta Impartasanie este luata din acelasi potir, in care se introduce si lingurita comuna, a bisericii, (fiindca nu toti care se impartasesc vor aduce lingurita), tot aceea ar fi...
avatar
0 Spam
5
Foarte buna este aceasta masura ! Da, venim cu o lingurita de acasa, dar, daca Sfanta Impartasanie este luata din acelasi potir, in care se introduce si lingurita comuna, a bisericii, (fiindca nu toti care se impartasesc vor aduce lingurita), tot aceea ar fi…
avatar
0
6
După recentul comunicat al Biroului de Presă al Patriarhiei Române, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române DANIEL revine cu LĂMURIRI http://tinyurl.com/sgvggnc
Articolul lunii
Retele Sociale
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Comentarii
  • Apreciate
  • Vizualizari
Citate Ortodoxe