27 Februarie 21

Poate schimba moartea accidentală a unui prunc la botez rânduiala săvârșirii botezului în Biserică ?

   Nu scriu aceste rânduri din vreo rațiune polemică. Personal, sunt atât de saturat de « datul cu părerea » al unora și altora, încât nu doresc nici o clip să le îngroș rândurile. Scriu doar din dorire sinceră să aduc pace (întru o mai bună înțelegere) unor suflete îngrijorate în urma evenimentelor recente. Atât și nimic mai mult. Vreau să puteți răspunde singuri la întrebarea din titlu. Pentru aceasta, vă propun câteva elemente care îmi pare utile, necesare pătrunderii sensului acestei practici eclesiale...

   Cui datorăm existența botezului creștin ? Lui Hristos Însuși. Imediat după Învierea Sa, Domnul  poruncește ucenicilor săi să îi boteze pe oameni ! Cu alte cuvinte, să îi facă membrii ai Bisericii care este Trupul Său, adică să le deschidă aici și acum accesul la realitatea duhovnicească a Împărăției cerurilor. Prin cuvintele adresate acestora, « mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-le toate câte v-am poruncit vouă și iată, Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul veacurilor », este limpede că poarta de intrare în Biserică, singura de altfel, este botezul. Iar dacă oamenii nu se vor « naște din apă și din Duh”, adică să se boteze, nu vor accede la mântuirea lor. Pentru că doar cine se botezează pășește pe drumul mântuirii sale. 
   Botezul este deci inconturnabil în viața Bisericii. Prin el ca Taină de inițiere ai acces real la toată viața de Taină a Bisericii, la celelalte Sfinte Taine care te așează în lucrarea harului și te deschid lucrător și participativ către dobândirea sfințeniei. 
   În ce privește practica săvârșirii Botezului, rânduiala este foarte veche, găsim indicații tipiconale în cel mai vechi text creștin după Evanghelii și epistole, în Didahia celor doisprezece apostoli. Practica Bisericii este de a săvârși botezul prin scufundare, după cum indică și etimologia, din limba greacă. Dacă folosești de două mii de ani un termen, botez, care înseamnă scufundare, nu poți imagina că vrea să desemneze altceva decât aceasta. Biserica administrează această taină de la Învierea lui Hristos până acum prin scufundare. Desigur, există și excepții, dar acestea privesc în general imposibilitatea fizică de a face botezul după rânduiala lui specifică. Unui copil conectat la aparate în spital nu îi vei face scufundare, ci stropire etc 
   Există și în viața Bisericii, ca de altfel în orice domeniu de acțiune al omului, neputințe, căderi, malpraxis. Din păcate. Cazurile sunt rarissime, dar este o evidență, viața Bisericii a cunoscut și situații de criză. Deopotrivă, în ceea ce privește săvârșirea botezului. Mass media, care este în general foarte atentă la tot ceea ce înseamnă greșeală și neputință a personalităților, a instituțiilor, a celor cu vizibilitate în public, nu ezită (pe considerente ideologice sau de interes) să speculeze emoțional. Rațiunile nu le vom analiza aici. Cert este că în ce privește viața Bisericii și botezurile, nu prea are ce, ocaziile sunt cu adevărat rarissime. Cele una, două situații petrecute în ultimii douăzeci de ani, care păreau evidente în ceea ce privește culpabilitatea săvârșitorului, a preotului, au arătat ulterior că ceea ce părea un malpraxis nu era în realitate adevărata cauză a decesului. 
   Avem însă acum o situație aparte, nu ştim încă sigur, să spunem că probabil prima în care un om dăruit slujirii, un preot, a greșit (se va verifica, pentru moment nu e validat). Cântăriți singuri! Poate malpraxisul unui medic, un caz într-o mulțime imensă de realizări care au dus la însănătoșirea pacienților, să pună capăt practicii medicale în vreun domeniu de competență medicală ? Poate malpraxisul unui parlamentar (nu îmi spuneți că nu există) să ducă la desfințarea Parlamentului ? Poate malpraxisul unui jurnalist (obiectiv vorbind, se manifestă tranșant atâtea neputințe, cu efect imediat în viețile atâtor oameni, tabloidizarea curentă desfășoară un spirit kitch de percepere a realității) să ducă la desfințarea practicii jurnalismului ? 
   Ca preot care face, cum este și firesc, botezurile prin scufundare, sunt conștient desigur că experiența acumulată este importantă. Poate deci evenimentul nefericit și nedorit de nimeni, accidental, al morții unui prunc la botez, să spunem un caz la câteva zeci de milioane câți româmi sunt botezați, să trebuie să schimbe cu ceva rânduiala bimilenară a practicării botezului prin scufundare ? Eu cred că poate altceva ! Și anume să schimbe, acolo unde este conștiință atentă la realitățile vieții Bisericii și se simte nevoia, felul în care studenții în teologie pastorală, din rândul cărora sunt chemați viitorii preoți, sunt învățați să practice un botez. Da, să schimbe calitatea noastră de pregătire ! În fond ce împiedică ca preoții cu experiență să facă practică cu cei proaspăt hirotoniți spre a îi șlefui într-un fel securizant de a face botezul ? Penntru că, să o spunem limpede, o scufundare de botez durează sub o secundă. Copilul nu are timp să respire, cu atât mai mult dacă săvărșitorul îi acoperă punctual cu mâna năsucul și gurița. Este deci imposibil să înghită apă în vreun fel dacă practica e săvârșită corect. Desigur, se cere experiență, mai delicat este cu pruncii mici, slăbuți, dar repet, fiecare botez e unic, întru Hristos care acoperă toată neputința și întru atenția vie a preotului de a ocroti. Iar dacă copilul plânge, strigă, atunci expiră, și cu atât mai mult nu poate inspira în secunda în care e în apă. 
   Botezul rămâne o Taină în care Hristos este Săvârșitorul, prin intermediul preotului. Lui să Îi încredințăm lucrarea și posibilele neputințe. Ca unul « Care are toată puterea în cer și pe pământ» şi care ne iubește așa cum oamenii nu știu să iubească, oare ne va lăsa singuri în lucrarea cerută nouă de El Însuși ?

Citește și: De ce nu se poate modifica săvărșirea Sfintei Taine a Botezului în Biserica Ortodoxă
 
Părintele Răzvan Ionescu
Lasa un comentariu
avatar
Articolul lunii
Retele Sociale
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Comentarii
  • Apreciate
  • Vizualizari
Citate Ortodoxe