19 Octombrie 20

„Omul autonom nu e capabil sã creeze o ordine moralã. O primește de sus, sau nu o primește deloc.”

   Omul e guvernat pe pãmânt de douã morale: de morala dogmelor, care e creștinã și eternã, adicã absolutã, și de morala normelor, care, ca moralã laicã, e construitã pe puținãtatea și imperfecțiunea omului.
   Morala laicã nu poate fi desprinsã de morala absolutã și ea aratã cã omul se mișcã asimptotic la perfecțiune, pe care n-o poate atinge niciodatã.
   Morala în sine, autonomã, e mai primejdioasã pentru religie decât ateismul.
   Știința moravurilor, ca teoretizare a moralei laice, este din punctul de vedere al Absolutului religios egalã cu zero. Seamãnã cu Mersul trenurilor, dupã pãrerea mea. Poți s-o schimbi, ca pe tren, la care stație vrei. Omul autonom nu e capabil sã creeze o ordine moralã. O primește de sus, sau nu o primește deloc.
   Cum e posibilã morala publicã? Prin înstãpânirea absolutã a moralei religioase creștine. Dogmele creștine trebuie sã porunceascã normele morale care, fãrã ele, nu se deosebesc de Mersul trenurilor decât prin obiect. Morala publicã într-un stat creștin trebuie sã stea sub imperiul certitudinii dogmelor creștine reflectate imperfect de omul mãrginit. Dacã nu situãm Biserica deasupra statului, ne aflãm în treabã și face fiecare ce vrea.
   Cateheza poate sã furișeze morala — cum spune Dante — ca șarpele în rãzoare.
   Elitele morale sunt mai presus decât cele intelectuale. Mie îmi plac oamenii care fac judecãți. Cei care fac silogisme sunt, fațã de adevãr, cum sunt curcile alea care se încurcã printre popice.
 
Extras din: 322 de vorbe memorabile ale lui PETRE ȚUȚEA / Ediția a IV-a - editura HUMANITAS - BUCUREȘTI
Lasa un comentariu
avatar
Articolul lunii
Retele Sociale
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Comentarii
  • Apreciate
  • Vizualizari
Citate Ortodoxe