23 Ianuarie 21

„Oare Iisus nu a vaccinat oameni?” Nici cu ghilimele și nici fără ghilimele Iisus nu a „vaccinat” pe nimeni.

   Unii mai dornici de afirmare, de ieșire din comun sau de popularitate, fac tot felul de afirmații care te lasă trăznit. Cineva ne zice așa... cu ghilimele că ce..."oare Iisus nu a vaccinat oameni?" și aduce ca un argument vindecarea orbului din naștere când Iisus a luat țărână și a pus pe chipul orbului. Pai nici cu ghilimele și nici fără ghilimele Iisus nu a "vaccinat" pe nimeni. În acel pasaj din Sfânta Scriptură, Iisus a luat pământ și a pus orbului pe pleoape, umplând cu pământ orbita (cavitatea craniană care adăpostește ochiul), arătând astfel Cine este creatorul pământului, lumii, omului și tot ceea ce ne înconjoară. Practic Fiul lui Dumnezeu i-a făcut ochii orbului din naștere, i-a creat atunci pe loc. Pe de altă parte, prin acest pasaj a arătat din ce este făcut omul, așa cum se zice în Sfânta Scriptură: "Atunci, luând Domnul Dumnezeu ţărână din pământ, a făcut pe om şi a suflat în faţa lui suflare de viaţă şi s-a făcut omul fiinţă vie." Facerea 2, 7. Astfel Mântuitorul a întărit acest aspect în fața oamenilor prezenți la această minune. A arătat că El este Creatorul și că omul este făcut din pământ. Nu spun eu acestea pentru că nu eu sunt acela atât de învățat sau trăitor încât tâlcuiesc Sfintele Evanghelii, ci acestea le-au spus Sfinții Părinți. Vă las mai jos câteva cuvinte patristice:

"(Ioan 9, 6) Acestea zicând, a scuipat jos şi a făcut tină din scuipat, şi a uns cu tină ochii orbului.

   El a vindecat pe alţii doar cu cuvântul… Dar Domnul a dăruit vederea celui care era orb din naştere, nu prin cuvânt, ci printr-o acţiune exterioară. El a făcut aceasta nu din întâmplare, nici pentru că aşa s-a nimerit.  A făcut în acest fel pentru a arăta că este aceeaşi mână a lui Dumnezeu aici ca şi cea care a creat pe om la început. Şi deci, când ucenicii L-au întrebat de ce s-a născut orb, dacă din vina lui sau a părinţilor lui, Iisus a spus Nici acest om, nici părinţii lui nu au păcătuit, ci ca să se arate în el lucrările lui Dumnezeu. Lucrarea lui Dumnezeu este, în cele din urmă, crearea omului. El a făcut aceasta printr-o acţiune exterioară, aşa cum spune Scriptura: Şi Domnul a luat ţărână din pământ şi a făcut pe om (Facere 2, 7). Observaţi aici cum Domnul a scuipat pe pământ şi a făcut lut şi a uns cu tină ochii lui, arătând cum a fost făcută întreaga creaţie. El a făcut clară aceasta celor care pot înţelege, căci aceasta era aceeaşi mână a lui Dumnezeu prin care omul a fost făcut din ţărână. Căci ceea ce Cuvântul creator nu a făcut în pântece,  a făcut deschis aici. El a făcut aceasta pentru ca lucrările lui Dumnezeu să fie evidente în Sine şi pentru ca noi să nu căutăm acum vreo altă mână prin care umanitatea a fost creat. Nu trebuie să căutăm nici un alt Tată, ştiind că mâna lui Dumnezeu care ne-a creat în început şi ne formează în pântece, în vremurile de pe urmă ne-a căutat pe noi, cei pierduţi. El şi-a recăpătat oaia cea pierdută şi a pus-o pe umerii Săi şi a adus-o cu bucurie în păşunea vieţii. - Sfântul Irineu de Lugdunum, Contra ereziilor, 5.15.2, traducere pentru Doxologia.ro de Iosif Agaton"

"(Ioan 9, 6) Acestea zicând, a scuipat jos şi a făcut tină din scuipat, şi a uns cu tină ochii orbului.

   Şi de ce n-a folosit apă în locul salivei pentru tină? El voia să-l trimită pe om la Siloam. Dar pentru ca să nu fie atribuită vreo putere fântânii, ci ca tu să înţelegi că puterea vine din gura Lui, aceeaşi care a format şi a deschis ochii omului, El a scuipat pe pământ. Şi apoi, pentru ca tu să nu gândeşti că a fost pământul cel care l-a vindecat,  i-a poruncit să se spele. Sfântul Ioan Hrisostom, Omilii la Evanghelia după Ioan, 57.1., traducere pentru Doxologia.ro de Iosif Agaton"

"(Ioan 9, 6) Acestea zicând, a scuipat jos şi a făcut tină din scuipat, şi a uns cu tină ochii orbului.

   Din nou te întreb: Ce încearcă să ne spună  scuipând pe pământ, amestecând saliva Lui cu pământul şi punându-l pe ochii orbului, spunând: Mergi şi te spală la scăldătoarea Siloamului (care se tâlcuieşte trimis). Care este înţelesul acţiunii Domnului în aceasta? Desigur, una de mare însemnătate, pentru că persoana atinsă se Iisus primeşte mai mult decât vederea .Într-o clipă,  vedem deopotrivă puterea dumnezeirii Lui şi forţa sfinţeniei Lui. În calitate de lumină dumnezeiască, El l-a atins pe acest om şi l-a luminat. Ca Preot, printr-o lucrare care simbolizează Botezul,  a sădit în el lucrarea Lui de mântuire. Singura raţiune pentru amestecarea pământului cu saliva şi ungerea cu ea a ochilor este aceea că El a creat pe primul om din pământ şi că acest pământ, care este carnea noastră, poate primi lumina vieţii veşnice prin Taina Botezului.Şi tu trebuie să mergi la Siloam, adică, la Cel care a fost trimis de Tatăl, aşa cum spune în Evanghelie: Învăţătura Mea nu este a Mea, ea vine de la Cel care M-a trimis pe Mine. Lasă-L pe Hristos să te spele, şi atunci vei vedea. Vino şi te botează, este vremea. Vino repede şi  vei putea să spui: Am mers şi m-am spălat. Şi tu vei putea spune: Am fost orb şi acum văd. Şi cum a spus omul cel orb când ochii lui au început să primească lumina, şi tu poţi să spui: Noaptea este pe sfârşite, ziua este aproape. Sfântul Ambrozie de Mediolanum, Scrisori, 67.4-6, traducere pentru Doxologia.ro de Iosif Agaton"
   Așadar, nu trebuie să facem din Iisus Hristos un Dumnezeu neputincios cum că a luat materie ca să vindece sau mai degrabă să dea nevăzătorului ceea ce nu avea, adică ochi. Hai să nu încercăm să fim noi aceia mai presus de marii Sfinți Părinți și Sfinți cu adevărat teologi. Dacă vrem să fim mai presus de aceștia cădem în alte ispite și mai ducem și pe alții în eroare. Iisus nu a "vaccinat" pe nimeni pentru că El este Izvorul sănătății, Lumina care alungă întunericul, Doctorul sufletelor și trupurilor noastre. El nu are nevoie de nici o materie ca să vindece, El fiind Doctorul desăvârșit.
 
Lasa un comentariu
avatar
Articolul lunii
Retele Sociale
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Comentarii
  • Apreciate
  • Vizualizari
Citate Ortodoxe