24 Septembrie 20

„O pandemie a învățământului religios”

În România "pandemia" orei de religie a început din 2015 atunci când se dorea înlăturarea obligativității disciplinei și impunerea unui compromis de tip materie opțională.

Scoaterea orei de religie din școli a deschis ample discuții la nivelul societății civile despre importanța acesteia, caracterul formativ și libertatea de gândire pe care o propune.

Să ne reamintim de faptul că 93% din părinți au răspuns favorabil pentru păstrarea orei de religie, subliniind astfel importanța acesteia în procesul educativ al elevului.

Prin legea nr. 929/19 noiembrie 2019, care prevede reducerea numărului de ore alocat disciplinelor din Planurile cadru de învățământ, începând cu anul școlar 2020-2021, Ministerul Educației a realizat 4 variante posibile pentru aplicarea legii în învățământul gimnazial.

Deși religia este păstrată în trunchiul comun în toate cele 4 ipoteze, prima variantă propune ca evaluarea acesteia, împreună cu alte 3 materii să fie făcută prin calificative.

(Des)calificarea religiei față de celelalte și reprezentarea acesteia ca o materie de rangul al doilea nu poate decât să fie o tentativă clară de atac.

Patriarhia Română a răspuns prompt acestei situații printr-o scrisoare deschisă adresată doamnei ministru în care puncta foarte bine următoarele aspecte:

1. Copii și tinerii au dreptul constituțional de a participa la orele de religie.
2. Art. 32. Alin. 1 din Legea 489/2006: Predarea religiei este asigurată prin legea cultelor recunoscute.
3. Legea 1/2011 care menționează includerea religiei ca disciplină școlară parte a triunghiului comun.
4. Religia constituie parte integrantă și definitorie a culturii europene.

În contextul atacurilor la adresa religiei, cei care doresc scoaterea ei din școală nu au venit cu nici un fel de argument relevant pentru a fi luat în calcul.

Deși pe deoparte îi sunt recunoscute beneficiile formative, morale, sociale etc. aceasta este prima care este luată în calcul de fiecare dată când se dorește diminuarea orelor.

Este clar că nu este vorba despre interesul sau nu a elevilor față de materie, nici de simplificarea programei școlare ci de un act ideologic bine orchestrat.
 
- un articol scris de Constantin Răzvan Popovici, Facebook
Lasa un comentariu
avatar
Articolul lunii
Retele Sociale
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Comentarii
  • Apreciate
  • Vizualizari
Citate Ortodoxe