28 Octombrie 20

Jurnalistul Cătălin Sturza: Tehnologizare în marș forțat

de jurnalistul Cătălin Sturza, Facebook

S-a spus, în repetate ori, că toți cei care ridică obiecții cu privire la tehnologia 5G sunt niște „panicarzi”, persoane ce vehiculează temeri nejustificate. Un editorial publicat în Scientific American ne arată că, dacă există o anxietate la nivelul opinei publice, aceasta nu este nicidecum nejustificată.

Joel M. Moskowitz, P.h.D, este director al Centrului pentru sănătate familială și comunitară din Școala de sănătate publică de la Universitatea Berkeley din California. El arată, într-un editorial din prestigioasa revistă Scientific American, că tehnologia 5G se va implementa, însă, contrar a ceea ce se spune, există potențiale riscuri pentru sănătate și pentru mediul înconjurător.

We Have No Reason to Believe 5G Is Safe

Moskowitz observă că 250 de oameni de știință care au publicat lucrări referitoare la efectele biologice și asupra sănătății a câmpurilor electromagnetice neionizante (EMF) au semnat Apelul Internațional al Oamenilor de Știință, care solicită limite de expunere mai restrictive. Acest apel arată că EMF afectează organismele vii la niveluri mult sub cele mai multe dintre recomandarile internaționale și naționale. Efectele includ risc de cancer crescut, stres celular, creșterea radicalilor liberi nocivi, daune genetice, modificări structurale și funcționale ale sistemului reproductiv, deficite de învățare și memorie, tulburări neurologice și efecte negativ asupra bunăstării generale a oamenilor.

Oamenii de știință care au semnat acest apel reprezintă, conform lui Joel M. Moskowitz, majoritatea experților care s-au exprimat în privinta efectelor radiațiilor neionizante. Mai mult, Agenția pentru Cercetarea Cancerului din cadrul Organizatiei Mondiale a Sănătății (IARC) a clasificat RFR drept „posibil cancerigenă la om” în anul 2011. Anul trecut, un studiu de 30 de milioane de dolari realizat de Programul Național de Toxicologie al SUA (NTP) a găsit „dovezi clare” că doi ani de expunere la RFR din telefonul mobil au dus la cresterea cazurilor de cancer la șobolani masculi și deteriorarea ADN-ului in cazul șobolanilor și a șoarecilor de ambele sexe.

Cea mai recentă tehnologie celulară, 5G, va folosi unde milimetrice pentru prima dată, față de microundele care au fost utilizate pentru tehnologii celulare mai vechi, de la 2G până la 4G. În plus, având în vedere acoperirea limitată, 5G va necesita antene celulare la fiecare 100 până la 200 de metri, expunând multe persoane la radiații de unde milimetrice.

Aceste unde, arată Joel M. Moskowitz, sunt absorbite în cea mai mare parte de straturile superficiale ale pielii umane și de straturile de suprafață ale corneei. Expunerea pe termen scurt poate avea efecte fiziologice adverse la nivelul sistemului nervos periferic, sistemului imunitar și sistemului cardiovascular. În vreme ce expunerea pe termen lung poate prezenta riscuri pentru sănătatea pielii (de exemplu, melanom), a ochilor (de exemplu, melanom ocular) și testicule (de exemplu, sterilitate).

Deoarece 5G este o tehnologie nouă, nu există nicio cercetare referitoare la efectele asupra sănătății, subliniază Moskowitz. 5G nu va înlocui 4G; va însoți 4G în viitorul apropiat și, eventual, pe termen lung. Dacă există efecte sinergice (combinate) de la expuneri simultane la mai multe tipuri de RFR, riscul nostru general de îmbăolnăviri cauzate de RFR poate crește substanțial. Cancerul nu este singurul risc, conform lui Joel M. Moskowitz. Deoarece există dovezi considerabile că RFR poate provoca tulburări neurologice și leziuni asupra organelor de reproducere.

În România, au avut loc dezbateri publice și proteste legate de implementarea pe repede înainte a tehnologiei 5G. Din păcate, o parte a mass-media a tratat aceste dezbateri și proteste în mod tendențios, încercând să le arunce în derizoriu. Unele site-uri au scris despre „dacopații” și „religioșii” care s-ar fi alăturat protestelor, fără să scrie nimic despre medicii, profesorii universitari și biochimiștii care au participat la aceste dezbateri.

Mă întreb și eu, în închieiere, altăuri de Joel M. Moskowitz: ar trebui oare să ne dorim implementarea acestei tehnologii în marș forțat, doar de dragul „progresului”? Ne dorim oare implementarea la scară largă, lângă școlile, casele și locurile de joacă ale copiilor noștri, a unei tehnologii despre care nu există studii și cercetări științifice serioase? Și ale cărei efecte asupra sănătății nu sunt deloc cercetate și cunoscute? Sau ar trebui să recunoaștem că este nevoie, mai degrabă, de reflecție și de dezbatere? Și să susținem, din această perspectivă, recomandarea celor 250 de oameni de știință și medici care au semnat apelul cu privire la tehnologia 5G, și care solicită un moratoriu imediat privind implementarea acestei tehnologii? Cerând, întâi, dezbateri mai substanțiale, în așteptarea unor cercetări concludente cu privire la efectele ei asupra sănătății oamenilor și a mediului înconjurător?
Lasa un comentariu